Poplątana krzyżówka pisarska albo literackie lutowe rocznice



Wiem, że niedawno były zagadki, ale nie mogłam się oprzeć i jakoś tak spędziłam wczorajszy wieczór na realizowaniu swojego marzenia o ułożeniu krzyżówki.


Krzyżówki – nie wiem, jaki macie do nich stosunek. Muszę powiedzieć, że może nie jestem maniakalną rozwiązywaczką, ale mam tę złą cechę charakteru, że jak gdzieś jakąś dorwę, to podstępie rozwiązuję (chyba, że wyraźnie jest zakaz, bo ktoś trzyma ją na czarną godzinę). Swego czasu głowiłam się nad krzyżówkami z „Przekroju” (chyba nigdy żadnej nie rozwiązałam w całości, ale zabawa była doskonała, a frustracja – bywało – ogromna). Kwestią czasu zatem pozostawało, kiedy jakąś postanowię ułożyć.

Krzyżówka jest, zgodnie z tytułem posta, z hasłami będącymi nazwiskami pisarzy, którzy urodzili się albo zmarli w lutym. Opisy haseł są poplątane (w końcu sami zobaczcie, czyje dzisiaj urodziny i czy mogłoby być inaczej), ale mam nadzieję, że czytelne. Układałam je na zasadzie skojarzeń, odwrotności i epizodów z biografii albo twórczości pisarza czy jego/jej nazwiska. Dla przykładu: jeśli byłoby hasło, dajmy na to, „specjalistka od barier i numizmatyki”, to można by zgadnąć, że chodzi o Nałkowską (bo napisała „Granicę” i „Medaliony”). Jeśli zatem lubicie krzyżówki, chcecie spędzić chwilę nad zagadką przy kawie albo tak po prostu tu zajrzeliście dzisiaj – oto krzyżówka (zrobiona dzięki tej stronie). U mnie drukuje się całkiem, całkiem, więc jeśli wolicie na papierze, to wystarczy wydrukować.

A hasło składa się na odpowiedź: Jaki rokiem się obecnie ekscytujemy?
 

Miłej zabawy!
 






Odpowiedzi możecie oczywiście podpowiadać w komentarzach, a całość umieszczę jutro w końcówce posta.



Weź dokładkę!

12 komentarze

  1. Wszystkiego najlepszego, panie Joyce :).
    Hm, Holender, trudna ta krzyżówka, tak po pierwszym rzucie oka odgadłam jedno hasło ^^.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż by się chciało powiedzieć "happy Bloomsday to you", gdyby nie wypadał w czerwcu ;).
      Starałam się :D.

      Usuń
  2. Zgadłam Maya i Joyce'a... chyba. Do reszty wrócę po pracy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak :). Super, trzymam kciuki, rzecz jasna ;).

      Usuń
    2. Jeszcze Pasternak, ten profesor pietruszka? Za trudne! Albo za mało czytam ;)

      Usuń
    3. Brawo :). Nie, to tylko mój evil twisted mind krzyżówkowy ;).

      Usuń
  3. Um... siedzę i gapię się jak sroka w gnat w te hasła i poza tym Joycem i Mayem. "Smutno mi, Boże", a nie chodzi o Słowackiego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To by było za proste, a poza tym Słowacki urodził się we wrześniu, a zmarł w kwietniu :). No i literek ma za dużo ;).

      Usuń
    2. No właśnie to było takie pytanie retoryczne, bo widzę, że nijak nie pasuje...

      Usuń
    3. Ale skojarzeni się nie dziwię :).

      Usuń
  4. Po pracy ciężko mi się myśli... za dobra dla mnie ta krzyżówka, przynajmniej na tę chwilę;) Ale łamigłówka dla miłośników literatury - piękna!;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :). Rozwiązanie jutro, więc zawsze można sprawdzić ;).

      Usuń